Struktur dan Prinsip Pendidikan Islam Dalam Membangun System Pendidikan Yang Holistik

Authors

  • Cindy Fatikasari Ibrahim UIN SGD Bandung
  • Syarifah Aini Kamilah UIN SGD Bandung
  • Fhirda Faiza UIN SGD Bandung
  • Opik Taupik Kurahman UIN SGD Bandung
  • Dadan Rusmana UIN SGD Bandung

DOI:

https://doi.org/10.59059/al-tarbiyah.v3i1.1983

Keywords:

Islamic Education, Society, Holistic Education System

Abstract

This research is motivated by the fact that Islamic education needs a holistic system to answer the challenges of the times while maintaining its fundamental values. This research aims to analyse the structure and principles of Islamic education in an effort to build a comprehensive and integrated education system. This research applies a normative juridical approach and descriptive analysis method, with data collected through literature study and documentation. The data obtained was analysed using qualitative data analysis techniques to deeply understand the concepts, principles and implementation of an Islamic education system that is relevant to the needs of modern society.

References

Afifah, S. N. (2024). Integrasi teori belajar dan nilai Islam dalam pendidikan modern: Konvergensi untuk pembelajaran efektif. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 3(2), 242–257.

Alifa, H. L., Zahara, A. W., & Makfi, M. M. (2021). Peran pondok pesantren dalam mencetak wirausaha industri modern (Studi di Pondok Pesantren Aswaja Lintang Songo). At-Thullab: Jurnal Mahasiswa Studi Islam, 2(2), 538–548. https://doi.org/10.20885/tullab.vol2.iss2.art12

Anwarudi, U. K. (n.d.). Analisis implementasi pendidikan Islam wasathiyah dalam mengembangkan pemikiran holistik mahasiswa. 30(1), 113–128.

Baba, M. A. (2018). Dasar-dasar dan ruang lingkup pendidikan Islam di Indonesia. Jurnal Ilmiah Iqra’, 6(1). https://doi.org/10.30984/jii.v6i1.616

Bassar, A. S., Ruswandi, U., & Erihadiana, M. (2021). Pendidikan Islam: Peluang dan tantangan di era global dan multikultural. J-PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 8(1), 63–75. https://doi.org/10.18860/jpai.v8i1.9577

Budiono, S., Sanusi, M., & Ghafur, O. A. (2024). Pembelajaran pendidikan agama Islam berbasis proyek. Jurnal Penelitian Guru Indonesia, 4, 1534–1544.

Fadillah, M., & Kartika, R. O. (2024). Pendidikan holistik Islam perspektif KH. Abdul Wahid Hasyim. Bustanul Ulum Journal of Islamic Education, 2(1), 53–73. https://doi.org/10.62448/bujie.v2i1.62

Fathin, D. A., Sumaryana, A., & Candradewini, C. (2023). Peran klien dan koalissi dalam implementasi kebijakan pendidikan inklusif di Kabupaten Bogor. 14(2), 675–683.

Hanifah, D. S., Haer, A. B., Widuri, S., & Santoso, M. B. (2022). Tantangan anak berkebutuhan khusus (ABK) dalam menjalani pendidikan inklusi di tingkat sekolah dasar. Jurnal Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat (JPPM), 2(3), 473. https://doi.org/10.24198/jppm.v2i3.37833

Haryanti, S., & Dhofir, M. A. H. (2022). Pengembangan kewirausahaan di pesantren: Antara urgensi dan potensi. Jurnal Reflektika, 17(1), 95–118.

Hasan, Z., Nasution, M. A. A., Asfahani, A., Muhammadong, M., & Syafruddin, S. (2024). Menggagas pendidikan Islam holistik melalui integrasi ilmu pengetahuan dan spiritualitas. Global Education Journal, 2(1), 81–89. https://doi.org/10.59525/gej.v2i1.321

Hastuti, S. U., & Ondeng, S. (2024). Analisis isu-isu kritis pendidikan Islam dalam konteks moderasi beragama di Indonesia (Tinjauan terhadap implementasi kurikulum dan peran institusi pendidikan). Jurnal Pendidikan Dan Teknologi, 1(2), 24–34.

Huda, M. N., & Huda, K. (2024). Harmonisasi agama dan kemajuan: Manfaat integrasi keilmuan Islam dalam era kontemporer. Journal of Islamic Education, 10(1), 146–162. https://doi.org/10.18860/jie.v11i1.24012

Irmawati, I. (2024). Integrasi nilai-nilai Islam dalam kurikulum PAI. Al Mikraj: Jurnal Studi Islam Dan Humaniora, 4(2), 1743–1757.

Kuswanjono, A. (2007). Argumen filosofis integrasi ilmu dan agama. Jurnal Filsafat, 17, 324–349.

Mannan, E. F. (2009). Analisis peluang dan tantangan pendidikan ilmu perpustakaan dan informasi. 1–17.

Masruri, E. M. H., Hidayat, M. M., & Misbah, M. (2022). Studi literatur: Efektivitas penerapan project based learning (PjBL) dalam pembelajaran pendidikan agama Islam dan budi pekerti tingkat sekolah menengah atas. Jurnal Kependidikan, 7(2), 19–27.

Maulida. (2022). Ayat-ayat Al-Qur’an tentang kurikulum. Bidayah: Studi Ilmu-Ilmu Keislaman, 12(2), 192–204. https://doi.org/10.47498/bidayah.v12i2.637

Men, F. E., Ningsi, G. P., Jehadus, E., & Sugiarti, L. (2024). Pelatihan implementasi kurikulum merdeka di SDI Kotandora Kabupaten Manggarai Timur, NTT. Kumawula: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 7(2), 470–479. https://doi.org/10.24198/kumawula.v7i2.53907

Rachmawati, A., Makkiyah, F. A., Bustamam, N., & Muktamiroh, H. (2024). Interprofessional education: Learning method and core competencies in medical students in Asia. Jurnal Pendidikan Kedokteran Indonesia: The Indonesian Journal of Medical Education, 13(1), 68. https://doi.org/10.22146/jpki.81834

Rama, B., Mahmud, M. N., & Ya’kub. (2023). Filsafat pendidikan dalam perspektif Islam. Jurnal Pilar: Jurnal Kajian Islam Kontemporer, 14(2), 163–175.

Rini, D., & Yuliantina, I. (2024). Implementasi model pendidikan holistik berbasis karakter untuk menanamkan nilai agama Islam sejak dini. Jurnal Ilmiah Potensia, 9(1), 122–129.

Rofi, I., & Latifah, A. (2023). Strategi peningkatan kualitas pendidikan agama Islam melalui pendekatan holistik di lingkungan lembaga pendidikan Islam. 02(01), 412–420.

Sartini, S., & Luwiyanto, L. (2020). Mitos penciptaan pada serat Purwakandha Brantakusuman dan potensi kajian filsafatnya. Jurnal Filsafat, 30(1), 92. https://doi.org/10.22146/jf.43718

Subandi, S., Ondeng, S., & Saprin. (2024). Pengertian dan prinsip-prinsip pendidikan Islam sebagai disiplin ilmu. JIP, 2(2), 441–458.

Sugiyono. (2015). Metode penelitian kualitatif dan kuantitatif. Bandung: Balai Pustaka.

Suhada, S. (2017). Lingkungan pendidikan dalam perspektif Al-Qur`an. Hikmah: Journal of Islamic Studies, 13(1), 1. https://doi.org/10.47466/hikmah.v13i1.79

Suriana. (2014). Pendidikan Islam di era globalisasi: Menggapai peluang, menuai tantangan. Jurnal Mudarrisuna, 4(2), 356–365.

Syaifulloh, A. (2024). Peran guru dalam pengembangan kurikulum merdeka. Indo-MathEdu Intellectuals Journal, 5(3), 3026–3038. https://doi.org/10.54373/imeij.v5i3.1212

Temmardotillah, M., Purwaningtyas, D. A., & Simargolang, Z. (2024). Studi literatur pendekatan holistik dalam pendidikan agama Islam di sekolah. Jurnal Pendidikan Islam Indonesia, 00(01), 1–10.

Ulya, A. A., & Ulya, A. A. (2020). Konsep pendidikan Islam holistik Prof. Dr. Tuty Alawiyah serta relevansinya di era millennium. LITERASI (Jurnal Ilmu Pendidikan), 11(2), 139. https://doi.org/10.21927/literasi.2020.11(2).139-149

Utomo, E., & Rizqa, M. (2024). Merdeka belajar dan pendekatan holistik: Pendidikan Islam yang terintegrasi. Instructional Development Journal (IDJ), 7(1), 225–234.

Widyastini. (2017). Konsep pemikiran filsafati Muhammad Iqbal tentang pendidikan dan relevansinya dengan pembangunan karakter bagi bangsa Indonesia. Jurnal Filsafat, 27, 126–144.

Winarno, D., & Sukari. (2024). Menghadapi tantangan pendidikan Islam di Indonesia: Antara modernisasi dan nilai tradisional. Jurnal Penelitian Guru Indonesia, 4, 3896–3903.

Wulandari, D. E. (2018). Pendidikan holistik dalam perspektif pendidikan Islam.

Yusi, S., Mamduh, D., Hendrawan, A., & Putri, C. C. (2024). Peran guru dalam pengembangan kurikulum pendidikan agama Islam. Jurnal Dirosah Islamiyah, 6(3), 1085–1095. https://doi.org/10.47467/jdi.v6i3.4289

Zakiyah, N., & Zaitun. (2021). Implementasi pendidikan holistik dalam pembelajaran pendidikan agama Islam di SMA Negeri Plus Provinsi Riau. Jurnal Ilmiah Keislaman, 20(1), 55–67.

Downloads

Published

2024-12-24

How to Cite

Cindy Fatikasari Ibrahim, Syarifah Aini Kamilah, Fhirda Faiza, Opik Taupik Kurahman, & Dadan Rusmana. (2024). Struktur dan Prinsip Pendidikan Islam Dalam Membangun System Pendidikan Yang Holistik . Al-Tarbiyah : Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 3(1), 318–333. https://doi.org/10.59059/al-tarbiyah.v3i1.1983

Similar Articles

<< < 8 9 10 11 12 13 

You may also start an advanced similarity search for this article.