SLR: Miskonsepsi Siswa dalam Memecahkan Masalah pada Materi Bangun Datar

Authors

  • Rizki Ramadhani Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Rora Rizky Wandini Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.59059/al-tarbiyah.v2i2.974

Keywords:

Error, two-dimentional figure, student

Abstract

A flat shape is a geometric part that only has a perimeter and area. There are various shapes of flat shapes, such as triangle, square, long, parallelogram, rhombus, kite, trapezoid, and circle. The aim of this research is to conduct a literary analysis related to the difficulties faced by students in expressing their ideas in the subject. which are given. The analysis method used is called Systematic Literature Review (SLR). Data collection was carried out by documenting and reviewing 7 national index articles; the articles are then broken down into different areas. Based on the research results, there are thirteen articles that discuss the difficulties experienced by students when solving problems related to the topic of building a flat-sided room. Based on the research results, it can be concluded that there are still problems that students often face when trying to solve problems related to the construction of flat-sided spaces. The most common types of errors are formula errors, errors in shape identification, and errors in understanding the concept of plane figures. This is caused by uneven understanding of concepts, inaccurate determination of formulations, and uneven student bias in understanding the results of flat shapes.

References

Abdul Manab. (2015). “Penelitian Pendidikan Pendekatan Kualitatif”, Yogyakarta: Kalimedia. Hal 46

Ahmad Dzulfikar, C. A. (2017). Miskonsepsi Matematika pada Guru Sekolah Dasar. Suska Journal of Mathematics Education.

Arif Hardiyanti. (2016). “ANALISIS KESULITAN SISWA KELAS IX SMP DALAM MENYELESAIKAN SOAL PADA MATERI BARISAN DAN DERET”, PROSIDING: Konferensi Nasional Penelitian Matematika dan Pembelajarannya (KNPMP I). Hal 79

Brigita Etik Purwaningsih, Rudi Santoso Yohanes. (2021). “MISKONSEPSI SISWA KELAS XI IPA 2 SMAK SANTO BONAVENTURA MADIUN DALAM MENYELESAIKAN MASALAH BARISAN DAN DERET GEOMETRI”, Jurnal Ilmiah Edukasi Matematika, Vol. 7/ No. 2. Hal 57

Christine Wulandari S. (2017). “Menanamkan Kondep Bentuk Geometri (Bangun Datar)”, Jurnal Pengabdian Masyarakat Ipteks, Vol. 3 No.1. Hal 3

Dwi Agustin Irmawati. (2020). “MEDIA PEMBELAJARAN MATEMATIKA Cara Gembira Belajar Matematika”, Tulungagung: Pemeral edukreatif. Hal 10

Farida, Anisatul. (2016). Analisis Miskonsepsi Siswa Terhadap Simbol dan IstilahMatematika pada Konsep Hubungan Bangun Datar Segiempat Melalui Permainan dengan Alat Peraga (SD Muhammadiyah 1 Surakarta), Prosiding Konferensi Nasional Penelitian Matematika dan Pembelajarannya.

Fatqurhohman, (2016). "PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIKA SISWA DALAM MENYELESAIKAN MASALAH BANGUN DATAR",Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, Vol. 4 No. 2. Hal 127

Hany Fathu Rohmah, Attin Warmi. (2021). “ANALISIS KEMAMPUAN KONEKSI MATEMATIS SISWA SMA PADA MATERI BARISAN DAN DERET ARITMATIKA”, Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, Volume 4, No. 2. Hal 470

Ika Maryani. (2016). “Pengembangan Pembelajaran Ipa di sekolah Dasar”, Yogyakarta: K-Media. Hal 17

Indah L. Nur’ain. (2017). "Pembelajaran Matematika Geometri Secara Realistis Dengan GeoGebra", Jurnal Matematika, Vol.16 No.2. Hal 1

Khusnul Safrina dkk, (2014). "Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Geometri melalui Pembelajaran Kooperatif Berbasis Teori Van Hiele", Jurnal Didaktik Matematika, Vol. 1, No. 1. Hal 10

Nisa Sri Rahayu, Ekasatya Aldila Afriansyah, 2021 Miskonsepsi Siswa SMP pada Materi Bangun Datar Segiempat, PLUSMINUS: Jurnal Pendidikan Matematika Vol. 1, No. 1.

Nur Roudlotul Jannah, Erry Hidayanto. (2021). “ANALISIS MISKONSEPSI SISWA SMA DALAM MENYELESAIKAN SOAL MATEMATIKA MATERI BARISAN DAN DERET BERDASARKAN CRI DAN SCAFFOLDINGNYA”, Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pembelajarannya. Hal 82-83

Rachmania Widya Ningrum, Mega Teguh Budiarto , 2016, MISKONSEPSI SISWA SMP PADA MATERI BANGUN DATAR SEGIEMPAT DAN ALTERNATIF MENGATASINYA, MATH, Edunesa: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, Volume 1 No.5 .

Sopiany, Hanifah Nurus Dan Wida Rahayu. 2019. Analisis Miskonsepsi Siswa Ditinjau Dari Teori Kontruktivisme Pada Materi Segiempat. Journal Pendidikan Matematika, Volume 13 Nomor 02.

Tuti Handayani, dkk. (2020). “ANALISIS KESALAHAN SISWA DALAM MENYELESAIKAN SOAL CERITA MATERI BARISAN DAN DERET ARITMATIKA”, Jurnal Pendidikan Matematika Volume 4 Nomor 2. Hal 161

Umri Rahman Efendi, Elfi Mailani, ANALISIS MISKONSEPSI SISWA PADA MATERI BANGUN DATAR DENGAN MENGGUNAKAN THREE TIER TEST DI KELAS IV SDN 050644 BAHOROK T.A. 2020/2021, 2021, Guru Kita, Vol 5, No 4.

Urip Nurul Fajari, 2020, Analisis Miskonsepsi Siswa pada Materi Bangun Datar dan Bangun Ruang 2020, Jurnal Kiprah 8 (2).

Wiwin Yuliani. (2018). “Metode Penelitian Deskriptif Kualitatif Dalam Perspektif Bimbingan Dan Konseling”, Jurnal Kajian Bimbingan dan konseling dalam pendidikan, Vol. 2, No. 2. Hal 84

Downloads

Published

2024-01-02

How to Cite

Rizki Ramadhani, & Rora Rizky Wandini. (2024). SLR: Miskonsepsi Siswa dalam Memecahkan Masalah pada Materi Bangun Datar. Al-Tarbiyah : Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 2(2), 76–85. https://doi.org/10.59059/al-tarbiyah.v2i2.974

Most read articles by the same author(s)